0944 - 111 - 660

0948 - 401 - 818

 

info@elektrony.sk

Váš košík je prázdny

INFORMÁCIE O PNEUMATIKÁCH

 

v súčasnosti je na trhu množstvo značiek a typov pneumatík. Motorista by preto mal dať na radu odborníka. Základným pravidlom je držať sa rozmerov, ktoré stanovil výrobca a sú uvedené v technickom preukaze. Vodič sa okrem iného vyhne sankciám zo strany polície.
Pri použití rozmeru pneumatík s rozmerom iným ako v technickom preukaze treba požiadať o zmenu na dopravnom inšpektoráte. So zmenou rozmerov dochádza aj k zmenám v správaní vozidla. Pri výbere pneumatík motorista musí brať na zreteľ typ auta, približný počet najazdených kilometrov i typ komunikácií, po ktorých sa bude s vozidlom najviac pohybovať. „Iné pneumatiky odporučíme manažérovi, ktorý ročne najazdí aj 100 000 kilometrov a iné sviatočnému vodičovi.


OZNAČOVANIE PNEUMATÍK

Z množstva údajov, ktoré sú na bočnici pneumatík, by vodiča mali najviac zaujímať rozmery plášťa, jeho najvyššia konštrukčná rýchlosť a zaťaženie.


165/70 R13 79T

165 

šírka behúňa v milimetroch  

70  

profilové číslo (percentuálny podiel výšky k šírke)  

R  

typ konštrukcie  

13  

priemer pneumatiky v palcoch  

79  

index zaťaženia  

T  

rýchlostný index  

 

Rýchlostný index (SI) - určuje maximálnu prípustnú rýchlosť jazdy v km/h na pneumatike.

SI  (km/h)

 

Index zaťaženia (LI) - určuje maximálne povolené zaťaženie na pneumatiku, pri rýchlosti určenej rýchlostným indexom.

LI  (kg)

 

NÍZKOPROFILOVÉ PNEUMATIKY

Pri výbere vhodného obutia môže vodič naraziť na dva protipóly. Nízkoprofilové plášte sa používajú prevažne na výkonnejšie automobily. Profilové číslo (percentuálny podiel výšky k šírke) u týchto pneumatík môže v extrémnych prípadoch dosiahnuť číslo 25. Výhodou sú lepšie jazdné vlastnosti, ich používanie však vodiča oberie o značnú dávku jazdného komfortu. Takýto typ obutia je náchylný na poškodenie vplyvom horšej kvality cestnej komunikácie a zvyšuje sa aj riziko aquaplaningu na mokrej vozovke. Spomenúť treba aj ich vyššiu cenu. Z vlastnej skúsenosti radíme znížiť profilové číslo najviac na 40, čo je najspodnejšia akceptovateľná hranica na našich cestách z pohľadu komfortu a bezpečnosti jazdy.


PROTEKTORY

Obnovené plášte - protektory je možné zakúpiť za veľmi nízke ceny. Ide o ojazdené pneumatiky, na ktoré sa pri vysokej teplote nalepí nový behúň. Zákazník pritom netuší, v akom stave je pôvodná kostra plášťa. To, že ide o protektory zistíte podľa povinného nápisu „retread“ na bočnici. Jazda vysokými rýchlosťami je pri takomto type obutia nemysliteľná, rovnala by sa hazardovaniu so životom. Hoci musia byť takéto pneumatiky riadne schválené a certifikované, ich nákup je veľký risk. „Tieto pneumatiky všeobecne neodporúčame . Jedine, že by zákazník s vozidlom obutým do protektorov absolvoval ročne iba málo kilometrov, väčšinou v mestskej prevádzke


AKO SA STARAŤ O PNEUMATIKY ???

Nákupom a prezutím by starostlivosť motoristu o obutie nemala poľaviť. Je potrebné ich pravidelne vizuálne kontrolovať, či nedošlo k ich fyzickému narušeniu. Rovnako dôležité je kontrolovať tlak v pneumatikách. Urobiť tak treba približne dvakrát za mesiac. Nízky tlak zvyšuje spotrebu paliva a klesá ovládateľnosť auta. Pri brzdení, alebo manévrovaní v kritickej situácii môže dokonca dôjsť aj k vyzutiu pneumatiky. Nové technológie neobišli ani hustenie pneumatík. Niektoré pneuservisy okrem klasického vzduchu ponúkajú aj dusík. Jeho výhoda je v tom, že tlak v plášti sa nemení ani vplyvom vysokých teplôt a zostáva konštantný po dlhú dobu. Vďaka dusíku sa znižuje hluk vznikajúci pri odvaľovaní kolies. Pravidelná kontrola stavu plášťov dokonca vodičom ušetrí finančné prostriedky. Tlak vzduchu v pneumatike nižší o 10 % zvýši spotrebu paliva o 1 % a zníži životnosť obutia až o 10 %. Zvláštnou kapitolou je ochrana penumatík pred „vysušením“ a UV žiarením. Pre takýto typ starostlivosti existujú špeciálne prípravky, ktoré sa nanášajú spravidla len na bočnice pneumatík.


AKO USKLADŇOVAŤ PNEUMATIKY ???

Stále viac servisov ponúka možnosť uskladniť nepoužívané pneumatiky počas sezóny vo svojich priestoroch. Motoristi, ktorí si ich odložia napríklad vo vlastnej garáži by mali dbať na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Slnečný svit pneumatiku vysušuje, chemikálie oslabujú materiál, z ktorého je vyrobená. Dôležité je aj v akej polohe sú plášte počas ich nepoužívania uložené. Najpraktickejšie je uloženie na seba, do tzv. komínov, ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať. V oboch prípadoch platí, že pred sezónnym uskladnením je dôležité obutie nahustiť na predpísaný tlak, resp. ho mierne prehustiť.


ZÁKLADNÉ VYSVETLIVKY K POPISOM NA PNEUMATIKÁCH

M+S-Celoročná pneumatika

XL -  Extra Load zosilnená pneumatika

FR-  Ochrana ráfika

ML-  Ochrana bočnice

MO- Odporúčane pre Mercedes

AO- Použutie pre prvú výbavu

SSR,ROF,RFT-Run Flat pneumatika (v prípade defektu samonosná pneumatika)

CS-Technologia Conti seal

LI  -Index nosnosti pneumatiky

SI- Index hmotnosti pneumatiky


AKO SPRÁVNE VYBRAŤ PNEUMATIKY NA VAŠE VOZIDLO ....

pneumatiky-clanok

 

Správny výber pneumatík nesmieme podceniť.  Pneumatiky sú totiž jedinou kontaktnou plochou, ktorá priamo spája vozidlo s cestou. Ich typ a rozmer je veľmi dôležitý a často môže rozhodnúť o našom živote a smrti. Správny rozmer pneumatiky určuje výrobca vozidla a je zapísaný v Technickom preukaze.Mnoho krát nájdete v Technickom preukaze aj alternatívne rozmery pneumatík ktoré je možné na vaše vozidlo použiť.Výrobca určuje aj rýchlostny index pneumatíka a tiež hmotnostný index pneumatík.Tieto indexy je potrebné dodržiavať kôli bezpečnosti a kontrole Stk a policajtmi.Čítať viac....

 

BEZPLATNÝ SPÄTNÝ ODBER OPOTREBOVANÝCH PNEUMATÍK

Pneumatiky a odpadové pneumatiky v zmysle zákona č.79/2015 Z. z. sú pneumatiky, ktoré boli na trh Slovenskej republiky uvedené samostatne alebo na kolesách motorových vozidiel a nemotorových vozidiel bez ohľadu na ich výrobnú značku a dátum ich uvedenia na trh ako aj na použité pneumatiky pre motorové a nemotorové vozidlá, ktoré boli uvedené na trh Slovenskej republiky ich cezhraničnou prepravou z iného členského štátu do Slovenskej republiky alebo dovozom na účel ich protektorovania a na nakladanie s odpadovými pneumatikami. Pneumatika na účely tohto zákona je súčasť sústavy kolesa, určeného pre motorové vozidlá a nemotorové vozidlá, vyrobená z prírodného kaučuku alebo syntetického kaučuku bez ráfikov. Pneumatikou je aj protektorovaná pneumatika. Protektorovaná pneumatika je pneumatika, ktorej opotrebované časti boli obnovené studenou metódou protektorovania alebo teplou metódou protektorovania. Odpadová pneumatika je pneumatika, ktorá je odpadom.

 

Spoločnosť Bergamo s.r.o. je v zmysle zákona o odpadoch č. 79/2015 Z. z. distribútorom pneumatík. Distribútor pneumatík je fyzická osoba podnikateľ alebo právnická osoba so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorá poskytuje predaj pneumatík v rámci svojej podnikateľskej činnosti konečnému používateľovi samostatne alebo ako súčasť servisu. Za distribútora pneumatík sa považuje aj ten, kto vykonáva výmenu pneumatík bez ich predaja. Spätný odber opotrebovaných pneumatík je bezplatný odber opotrebovanej pneumatiky distribútorom pneumatík od jej držiteľa, bez podmienky viazania na kúpu novej pneumatiky alebo iného tovaru.