0944 - 111 - 660

0948 - 401 - 818

 

info@elektrony.sk

Váš košík je prázdny

Testy diskov (elektrónov), hliníkové vs plechové disky.    

 

Na kvalitu jazdných vlastností má významný vplyv neodpružená hmotnosť. To znamená časti nápravy, ktoré sú pod pružinou.

 

Sú to:


• spodné rameno aj s čapom,

• náboj kolies,

• brzdový kotúč,

• brzdový strmeň,

• brzdové obloženie,

• čiastočne aj stabilizátor prípadne spodná časť tlmiča,

• skrutky kolies a

• najmä disk a pneumatika.

 

Vysoká hmotnosť neodpruženej časi zhoršuje manipuláciu, pohodlie a komplikuje prechod výmoľmi. Ťažšie disky zhoršujú akceleráciu predlžujú brzdnú dráhu a tiež namáhajú tlmiče pruženia a čapy.

 

 

Hliníkové disky sú ľahšie a zároveň krajšie ako plechové disky. Aj pretekárske autá jazdia na diskoch z ľahkých zliatin.

 

testy disk_1 

 

Skúsili sme sa vžiť do kože majiteľa Škody Fabia, Seatu Ibiza, VW Pola, Fiata Punto alebo Renaultu Clio, ktorý si chce svoje auto skrášliť kedy zároveň aj dúfa, že ak investuje do kúpy hlinikových diskov 300 € alebo 600 € a 400 € do pneumatík, prinesie mu to zlepšenie jazdných vlastností.

 

Odvážili sme niekoľko diskov a pneumatík a uvidíme, aké poučenie nám to prinesie.

 

Prvý disk bol obyčajný oceľový disk Škoda Fabia, ktorý sa montuje na najslabšie modely. Má šírku 5 palcov, priemer 14 palcov a je určený pre pneumatiku s rozmermi 165/70 R14.

 

Váha ukazuje 6,735 kilogramu. Pri tomto disku sa začína i končí náš sen, že ľahko nájdeme hlinikový disk, azda priemerom väčší, obujeme naň širšiu pneumatiku, ktorá je ľahšia a budeme sa tešiť z elektrónu. Ľahší disk sme však nenašli.

 

Aj ďalší je 14 palcový, ale montuje sa na Škodu Fabiu v lepších výbavach. Je o palec širší ako predošlý (teda 6×14) a je určený na pneumatiku 185/60 R14. Váži 7,010 kilogramu.

 

Pokračujeme, znova plechový disk 6×15, hmotnosť 7,445, na záver plechov disk 6,5×16 (oceľová alternatíva napríklad na Fabiu RS) má 9,915 kilogramu.

 

Spomedzi hliníkových diskov sme ako prvý použili obľúbený disk nemeckej výroby Dezent F.

 

Výsledky:

 

5,5×14 vážil 7,155 kilogramu,

6,5×15 7,775 kilogramu

a 7×16 vážil 9,335 kg.

 

Oproti oceľovým diskom musel čeliť aj o pol palca väčšej šírke. Pri priemere 16“ bola úspora hmotnosti až 600 gramov, pričom 15-palcový bol ľahší ako plechový disk.

 

Ďalší alu disk Dezent A, ktorý ma povrch s nanotechnologiou a je odolným voči nečistote a vode, vhodný aj pre zimné užívanie.Vo veľkosti 7×16, hmotnosť 9,75kg. Je to o takmer 400 gramov viac ako podobný typ bez nano technologie.

 

Odvážili sa aj Dezent V Dark 6×15 ktorý váži 7,05kg s čoho bol najlepší výsledok medzi alu diskami v priemere 15“. Nemecký disk Enzo H 6×15 ma 7,965 kg, čo je zasa najhorší výsledok.

 

testy disk_2

 

Najľahší disk bol predsa oceľový 5×14 a vážil 6,735 kg.

 

testy disk_3

 

 

testy disk_4